tisdag 24 januari 2017

Hemma hos illustratören och formgivaren Ingela P Arrhenius
















SPECIELL STIL PÅ SÖDER


AV SANIA HEDENGREN OCH SUSANNA ZACKE FOTO MAGNUS SELANDER

Hemma hos illustratören och formgivaren Ingela P Arrhenius är inredningen sparsmakad och stilren fast samtidigt lekfull och färggrann. Ingela har lyckats skapa en mix av kontraster som bildar en väldigt personlig helhet, det känns att kreativiteten tar stor plats i detta hem. 


Ingela har ritat i hela sitt liv och jobbat som illustratör i princip så länge hon arbetat. Uppdragsgivarna har varierat genom åren och i början handlade det mest om tidnings och reklamjobb. De senaste 10 åren har uppdragen blivit mer inriktade på produkter, vilket är något Ingela glädjer sig åt.

-          Jag älskar ju saker, säger hon glatt och nu får jag ju hitta på och skapa just saker, det är jättekul och en skön omväxling till att göra illustrationer som bara lever ett par veckor under en reklamkampanj t ex, forsätter hon.

Hon formger och sätter mönster på bland annat möbler, porslin, textil, köksredskap, inredningsprylar och många av produkterna är inriktade på barn. Hon har dessutom gjort ett antal barnböcker, både i och utanför Sverige. Hennes stil är speciell och egen, har man sett den en gång känner man igen den. Flera bokförlag och företag i Frankrike har blivit hennes största uppdragsgivare och hon är nyss hemkommen från en boksignering på en mässa utanför Cannes. Hennes hem i en hörnlägenhet fyra trappor upp på Söder i Stockholm avslöjar ganska snabbt hennes yrke. Mönster, färger, tavlor, textilier och snygga saker överallt.

-          Ja, jag tycker ju väldigt mycket om bilder och har en blandad kompott av bilder på väggarna. När vi flyttade in för cirka ett och ett halvt år sen lät vi måla alla väggar ljusgrå så att det skulle finnas en bra bas för alla bilder som jag visste skulle komma upp, berättar Ingela. Jag har till exempel en stor samling med kubanska filmaffischer från 70-talet som är fantastiska.  

Familjen flyttade till lägenheten i 30-talshuset efter många år i en villa i Enskede söder om Stockholm. De letade länge, noga och följde många lätt hysteriska budgivningar innan just den här fyran dök upp. Det är egentligen en trea och en etta som slagits ihop.

-          Två stora sovrum som blev perfekta rum för tonårssönerna och ett minimalt sovrum för mig och Peter, ett rymligt vardagsrum och sen ett kök som är jättebra planerat för just oss, berättar Ingela.

Och med det menar hon att en del av köket består av ett arbetskök och en del på lagom avstånd där matbordet står. Eftersom paret har en tydlig överenskommelse vad gäller matlagningen så passar just det här köket så bra för dem.   

-          Peter lagar ALLTID all mat och jag gillar att jobba, så när han lagar mat så sitter jag gärna vid matbordet och ritar.

Ett snyggt kök med marmorskivor, helkaklade väggar, vitt trägolv och rostfria vitvaror, allt fanns på plats när familjen flyttade in. Paret har inrett med en matmöbel från 60-talet i teak och ett sidobord som egentligen är ett blombord i samma stil. På väggen sitter ett antal tavlor och bilder och mattan kommer från Ingelas barndomshem. Deras stil är genomgående i hela hemmet och Ingela har spenderat många timmar på loppisar genom livet, men nu är hon mätt.

-          Att flytta från större till mindre gör att man liksom fattar att nu räcker det med prylar. Vi skänkte och sålde massor innan flytten och nu när jag går på loppis och hittar något jag gillar så upptäcker jag nästan alltid - nämen en sån här har jag ju redan…

Peter är manusförfattare och skriver både film, TV och bokmanus, han har sin arbetsplats hemma, antingen i fåtöljen eller i soffan, han frilansar och datorn är vad som behövs för att jobba. Ingela har en ateljé ett kvarter från hemmet som hon går till varje dag.

-          Peter klarar inte av att ha mig här om dagarna, jag pratar för mycket, jag kan ju prata medan jag ritar men han kan inte prata medan han skriver, haha, så det är bra med min lokal, förklarar Ingela.



Faktaruta:

Namn: Ingela P Arrhenius.
Familj: Maken Peter, sönerna Johan, 18 år och Jesper, 14 år.
Bor: 30-tals-lägenhet på 106 kvadrat på Söder i Stockholm.
Gör: Frilansillustratör och formgivare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar